Sunday, February 23, 2014

Perkongsian sedikit ilmu Allah



Assalammualaikum w.b.t

 Salam hujung minggu,hai hari ni ingat nk share sikit tentang Zina.sebab ada tonton satu cerita ni membahaskan tajuk ni n sebab utama ruby suka jugak baca novel sangat bahaya disitu....masyallah kadang2 kita ni hidup selalunya akan lebih fokus pada benda yang besar.. Tajuk pada permualaan tapi isinya kita tak habis tafsirkn.:)

 Ruby ada jumpa satu link nie okey la siapa yang rasa nk tahu tapi malu nak bertanya sila lah kunjungi...
Kemusykilan Agama ilmu kita nie x lah sehebat mana sebab Ilmu Allah tu luas. Iklan cikit..hihi

Sebenarnya pengertian zina itu sangat luas..

Zina itu terbahagi kepada banyak bahagian antaranya:

Ruby lebih tertarik dengan tajuk zina hati ,
sebab semua bermula dengan hati,
Apa itu ZINA HATI?:Tentu sahaja membayangkan wanita /lelaki yang tidak halal baginya.dan berimagenasi perkara yang bukan2..dan ianya adalah dosa kecil tapi tetap berdosa...^_^

“ ZINA MATA “ apabila mata itu digunakan untuk melihat sesuatu yang diharamkan oleh Allah Ta’ala . Contohnya : Melihat aurat orang lain . 

“ ZINA TELINGA “ apabila telinga itu digunakan untuk mendengar sesuatu yang diharamkan oleh Allah Ta’ala , contohnya : Mendengar lagu-lagu yang bertentangan dengan Islam . Mendengar umpatan dan carutan . 

“ ZINA HIDUNG “ apabila hidung itu digunakan untuk mencium sesuatu yang diharamkan oleh Allah Ta’ala , contohnya “ Sengaja mencium bau wangi daripada wanita yang tidak halal untuk kita . 

“ ZINA MULUT “ apabila mulut itu digunakan pada perkara yang tidak dibenarkan oleh Allah Ta’ala , contohnya : “ Menikmati makanan dan minuman yang dilarang “ .

“ ZINA TANGAN “ , apabila tangan digunakan untuk perbuatan maksiat ( menderhakai Allah Ta’ala ) .Contohnya : “ Tikam “ nombor ekor ataupun meraba .

“ ZINA KAKI “ , apabila digunakan untuk maksiat ( menderhakai Allah Ta’ala ) , contohnya : “ Melangkah masuk ke pusat-pusat maksiat dengan niat untuk berbuat maksiat “ . 

Dan tentulah zina – zina di atas TIDAK SAMA dengan ZINA yang disebabkan oleh PERSETUBUHAN HARAM ( wathie’ ) . Sebab :

( 1 ) ~ Zina disebabkan persetubuhan haram telah nyata hukumannya secara pasti ( qat’ie ) di dalam al-Quranul Karim dan Sunnah yang sahih . Walhal zina-zina jenis selainnya pula tidak dinyatakan apakah hukumannya melainkan ianya membawa dosa kepada si pelakunya . 

( 2 ) ~ Zina-zina yang lain itu dinamakan sebagai zina dari sudut IANYA BERBUAT MAKSIAT . Akan tetapi tidak sama daripada sudut berat dan hukumannya . Zina yang dimaksudkan oleh syariat ( hukum Fiqh ) HANYALAH zina disebabkan persetubuhan haram . Sebab kalau tidak begitu , habislah kita semua dianggap penzina dan akan dikenakan hukuman hudud . 
(C&P mr.google)

Wallahualam....perkongsian bersama... kekurangan harap dpt ditegur..:)

k.la sampai sini dulu insyaallah dengan entry lain pula... 
Wasalam...:)





No comments:

Post a Comment