Sunday, October 28, 2012

A walk to Remember



Assalamualaikum w.b.t

 Hai semua.cm ne raya okeyy? ruby enjoy ngn eid adha ruby..sbb ruby dpt jumpa 4org buah ati ruby tu..adk sedara la..
 Okey la ruby nk cakap tentang sejarah dlu yg membuat sayu setiap kali mendengar cerita zaman nabi2 kita dlu.serikandi...:) ~Siti Khadijah ~




Siti Khadijah srikandi sejati

Kaulah lambang cinta sejati 
Srikandi pertama tika islam bermula 
Hatimu menyalakan keyakinan 
Hartamu membuktikan pengorbanan 

Rasul keseorangan engkaulah teman 
Dia tersisih engkau memilihnya 
Dia terbuang engkau menyayanginya 
Kerana iman kau sanggup berjuang 

Siti Khadijah namamu indah 
Qudwah hasanah tauladan ummah
Jikalau rasul terpinggir 
Engkaulah insan terhampir 

Siti Khadijah mujahidah solehah 
Agung jasamu dipersada sejarah 
Pemergianmu ditangisi nabi 
Hingga kini tiada pengganti 

Sunyi jalan menuju Allah 
Menggamit hati mencari teman 
Indah jalan menuju allah 
Jika teman seperti Khadijah 
Masih ada lagi...

Take it at mr.Google

Dia adalah Khadijah r.a, seorang wanita janda, bangsawan, hartawan, cantik dan budiman. Ia disegani oleh masyarakat Quraisy khususnya, dan bangsa Arab pada umumnya. Sebagai seorang pengusaha, ia banyak memberikan bantuan dan modal kepada pedagang-pedagang atau melantik orang-orang untuk mewakili urusan-urusan perniagaannya ke luar negeri.

Peristiwa pernikahan Muhammad SAW dengan Khadijah r.a berlangsung pada hari Jum’at, dua bulan sesudah kembali dari perjalanan niaga ke negeri Syam. Bertindak sebagai wali Khadijah r.a ialah pamannya bernama ‘Amir bin Asad.

Khadijah r.a mendampingi Muhammad SAW. selama dua puluh enam tahun, yakni enam belas tahun sebelum dilantik menjadi Nabi, dan sepuluh tahun sesudah masa kenabian. Ia isteri tunggal, tak ada duanya, bercerai karena kematian. Tahun wafatnya disebut “Tahun Kesedihan” (‘Aamul Huzni).

Wanita Terbaik

Sanjungan lain yang banyak kali diucapkan Rasulullah SAW. terhadap peribadi Khadijah r.a ialah: “Dia adalah seorang wanita yang terbaik, karena dia telah percaya dan beriman kepadaku di saat orang lain masih dalam kebimbanga, dia telah membenarkan aku di saat orang lain mendustakanku; dia telah mengorbankan semua harta bendanya ketika orang lain mencegah kemurahannya terhadapku; dan dia telah melahirkan bagiku beberapa putera-puteri yang tidak ku dapatkan dari isteri-isteri yang lain”.

Putera-puteri Rasulullah SAW. dari Khadijah r.a sebanyak tujuh orang: tiga lelaki (kesemuanya meninggal di waktu kecil) dan empat wanita. Salah satu dari puterinya bernama Fatimah, dinikahkan dengan Ali bin Abu Thalib, sama-sama sesuku Bani Hasyim. Keturunan dari kedua pasangan inilah yang dianggap sebagai keturunan langsung dari Rasulullah SAW.

Diriwayatkan dalam hadits shahih, dari Abu Hurairah r.a., dia berkata :”Jibril datang kepada Nabi SAW, lalu berkata :”Wahai, Rasulullah, ini Khadijah telah datang membawa sebuah wadah berisi kuah, makanan atau minuman. Apabila dia datang kepadamu, sampaikan kepadanya salam dari Tuhan-nya dan beritahukan kepadanya tentang sebuah rumah di syurga, (terbuat) dari mutiara yang tiada suara ribut di dalamnya dan tiada kepayahan.” [Shahih Bukhari, Bab Perkawinan Nabi SAW dengan Khadijah dan Keutamaannya, 1/539]

Siti Khadijah..Serikandi pertama...banyak bekorban bersabar dengan apa yang ditakdir...
jasanya dipersada sejarah dan pemergiannya ditangisi nabi.Dia juga lambang
cinta sejati.kerna iman dia sanggup berjuang...subahanaallah...




2 comments: