Friday, April 3, 2020

Kuey teow kungfu

Assalamualaikum,

Kali aku nak share resepi kuey teow kungfu,stay tuned!

Bahan-bahan:

  • Segengam kuey teow(Satu paket kecil bolh mkn 3-4 org)
  • Sebiji telur 
Bahan-bahan kuah

  • 5 ulas bawang putih
  • 4 biji cili padi siam  (Kalau tak suka pedas letak 3biji)
  • 3 potong dada ayam(potong kecil)
  • 1/2 batang lobak  merah
  • 3 kuntum kecil bunga kubis 
  • 3 biji putik jagung
  • sedikit sawi
  • 2 biji tomato
  • Fishball
  • Kiub ayam
  • 1biji telur
  • Air 
  • 5 tbsp tepung jagung
  • Cili merah utk hiasan(aku tak letak)
  • 4 ekor sotong dan 5 ekor udang (aku ganti ayam sbb husband x mkn seafood)
Cara-cara:

  1. Goreng ayam dengan sedikit minyak asingkan.
  2. Tumis bawang putih bersama cili padi yang telah ditumbuk.Apabila naik bau masukkan lobak merah,bunga kubis dan putik jagung kemudian masukkan air.
  3. Apabila sudah menggelegak  masuk fishball,kiub ayam dan perasakan ikut selera.
  4. Masuk sawi ,tomato dan juga telur yang sudah dikacau.
  5. Masukkan air tepung jagung apabila Kuah mule pekat masukkan ayam(sotong&udang).tutup api.*kuah agak-agak dpt sepiring sorg.kalau aku letak air dlm satu senduk utk sorg mkn.Resepi aku ni utk 4 org mkn.
  6. Goreng kuey teow yang dikacau bersama telur hingga garing.
  7. Tuang kuah keatas kuey teow yang telah digoreng tadi.



Kuey teow kungfu

Okay kuey teow kungfu siapppppp..

No comments:

Post a Comment